Jeszcze kilka lat temu oczywistym było, że silnik ciężarówki czy autobusu musi kopcić. Chmury czarnego dymu unosiły się również za osobówkami wyposażonymi w silniki diesla. Od pewnego czasu, to zjawisko coraz trudniej zaobserwować. Silnik wysokoprężny nie oznacza już kłębów czarnego dymu z rury wydechowej. Dlaczego? Gdyż po naszych ulicach jeździ coraz więcej samochodów wyposażonych w filtry cząstek stałych. I będzie ich jeszcze więcej, ponieważ nowe samochody muszą spełniać bardzo restrykcyjne normy emisji spalin - co bez zastosowania w/w filtra jest niemożliwe. 

DPF - samo zło?

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że filtry cząstek stałych mają za zadanie eliminować ze spalin silników wysokoprężnych rakotwórcze substancje, w tym związki sadzy. W ten sposób chronione jest zdrowie i życie nas wszystkich. Tymczasem nieświadomy kierowca dowiaduje się o jego istnieniu w samochodzie dzięki świecącej na żółto kontrolce ostrzegawczej, która na dodatek nie chce zagasnąć.

Dlaczego tak się dzieje?

Świecenie tej kontrolki (opisanej jako DPF, lub mającej niekiedy postać "pojemnika z ziarnami piasku") oznacza, że samochód już sobie nie radzi z samodzielną obsługą systemu oczyszczania spalin. O jaką obsługę chodzi? Pojazd analizuje poziom wypełnienia sadzą i popiołem filtra DPF/FAP i na tej podstawie dokonuje tzw. "dopalania cząstek". Polega to na tymczasowym podniesieniu temperatury spalin w układzie poprzez wprowadzenie do komór spalania większej ilości paliwa. Gorące gazy są w stanie cześciowo oczyścić filtr w optymalnych warunkach pracy (podwyższone obroty silnika, jazda pozamiejska). Kiedy procedury samooczyszczania już przestają wystarczać - zapala się odpowiednia kontrolka i samochód musi odwiedzić serwis.

Co teraz?

Do niedawna taka żółta kontrolka oznaczała problemy i potężne wydatki. Nie były znane sposoby przywrócenia sprawności filtra - trzeba było go wymienić. W zależności od marki takie urzadzenie kosztuje od 3,5 do 10 tys złotych. Niektórzy próbowali radzić sobie z filtrami poprzez fizyczne ich usunięcie z samochodu. Dla Państwa informacji: oznacza to zawsze kłopoty.

Po pierwsze: usunięcie urządzenia oczyszczania spalin jest nielegalne, gdyż narusza warunki dopuszczenia samochodu do ruchu (samochód zaczyna dymić i zatruwać środowisko). W krajach UE grożą za taki proceder b. wysokie kary finansowe. W Polsce również Policja dysponuje stosownymi narzędziami do kontroli samochodów z DPF.

Po drugie: rodzi poważne konsekwencje w sterownikach samochodu. Pojawiają się kłopoty z układem wtryskowym, samochód nie ma mocy, pracuje w trybie awaryjnym itd.  

Jest rozwiązanie!

Nasza firma jako jedna z nielicznych w regionie zajmuje się tematyką filtrów cząstek stałych DPF/FAP. Technologia stosowana przez naszą firmę pozwala zregenerować filtry cząstek stałych, które w procesie rekonstrukcji odzyskują swoje dawne właściwości do poziomu niemal fabrycznie nowego. Na nasze usługi regeneracji dajemy gwarancję oraz proponujemy fachowe doradztwo.

 Czas potrzebny na regenerację filtra cząstek stałych to ok 4 godziny,

Koszt naprawy: od 499 zł (z podatkiem VAT).

W przypadku filtra FAP, zachodzi konieczność skontrolowania i ewentualnie uzupełnienia specjalnych środków addytywnych ułatwiających dopalanie sadzy w filtrze.

Podczas opisanych wyżej procesów automatycznego "dopalania filtra" - poprzedzających awarię i wizytę w serwisie - dochodzi do degradacji oleju silnikowego. Zwiększona dawka paliwa powoduje rozrzedzenie oleju i znaczne pogorszenie jego własności smarujących. Dlatego przy regeneracji filtra DPF/FAP komputerem u mechanika bezwzględnie należy wymienić olej w silniku.

Na wykonywaną usługę udzielamy gwarancji.

Objawy zapchanego filtra cząstek stałych:

• odczuwalny spadek mocy silnika
• lampka ostrzegawcza DPF na desce rozdzielczej
• tryb awaryjny
• wykonywanie częstych prób regeneracji DPF podczas jazdy
• brak wypalenia filtra zakończonego sukcesem
• zapach niespalonego paliwa
• nadmierne dymienie
• nadstan oleju silnikowego
• zwiększone zużycie paliwa
• błędy w pamięci sterownika silnika dotyczące: zbyt dużej obecności sadzy w filtrze DPF, zbyt dużej liczby nieudanych prób wypalenia filtra DPF, zbyt dużego przebiegu od ostatniego wypalenia filtra, za wysokiego ciśnienia różnicowego przed i za filtrem DPF itp.


Jeżeli doświadczasz któregoś z powyższych symptomów, najprawdopodobnie Twój filtr DPF jest zatkany.
Gdy filtr DPF jest zablokowany, to jego próby usprawnienia poprzez wymuszoną regenerację serwisową na samochodzie lub użycie środków chemicznych mogą usunąć jedynie sadzę, ale nie popiół, który w nim zalega.
W najlepszym przypadku będzie to rozwiązanie krótko terminowe, co wiąże się z potencjalną utratą czasu i pieniędzy.

Potrzebujesz więcej informacji?
lub chcesz zamówić wizytę ?

zadzwoń pod numer
608 194 456

Lub skorzystaj z formularza kontaktowego.

Formularz kontaktowy

Dowiedz się więcej. Napisz do Nas
Email:
Temat:
Wiadomość